مضامین کلیدی سند تحول بنیادین
برای کارکنان
1-توجه به اقتدار شخصیتی مربی ناشی از احراز شایستگی اخلاقی وحرفه ای
2-فراهم نمودن فرصتهای عمل آزادانه وخلاقانه برای مربیان درارائه ی برنامه های تربیتی درچهارچوب اصول وسیاست های مصوب
3-تاکید برشایستگی های اخلاقی مربیان درهنگام گزینش وتربیت نیروی انسانی
4-همکاری مربی درتولید طرحها وبرنامه های تربیتی واصلاحی،تولید محتوا ،تصمیم گیری ها درسطح مدارس مناطق وکشور ازطریق تشکلها وانجمن های علمی وحرفه ای
5-رعایت حقوق وتکریم مربیان همراه بالزوم پاسخ گویی ایشان نسبت به وظایف محوله
6-توجه به انعطاف پذیری دراهداف ، سیاست ها ، برنامه ها وروش ها درچهار چوب اصول متناسب بانیازهای جدید متربیان وتحولات جامعه برای افزایش پیوسته ی کیفیت
7-توجه به نیازها وشرایط جدید وآینده ی جامعه ی محلی ،ملی ،جهانی متربیان واتخاذ تصمیم مناسب درقبال آن
8-بومی سازی رویکرد های جدید جهانی درتربیت رسمی وعمومی ازطریق انطباق بااصول فلسفه ی تربیت وفلسفه تربیت رسمی وعمومی
9-آینده نگری وتوجه به روزهای آینده درحوزه های مختلف معرفت بشری
10-بهبود مستمر کیفیت فرایند ونتایج تربیت رسمی وعمومی
11-نظارت وارزشیابی مستمر ازفرایند تربیت رسمی وعمومی
12-توجه به مراتب مختلف اهداف تربیت درسطوح ومراحل تربیت رسمی وعمومی
13-پیوستگی وانسجام محتوایی بین سطوح ومراحل تربیت رسمی وعمومی
14-توجه به فراهم کردن زمینه های لازم برای استمرار یادگیری درطول زندگی
15-توجه به پیوستگی تجارب یادگیری ومعنادار شدن آن ها برای متربیان
16-توجه به وحدت هویت متربیان
17-توجه به وحدت مراحل رشد وپیشرفت متربیان
18-توجه به یک پارچگی برنامه ها وفعالیت های تربیتی درطول مراحل وسطوح تربیت رسمی وعمومی